رادیاتور قرنیزی:

رادیاتور قرنیزی مدرن ترین رادیاتور حال حاضر در دنیا می باشد که توانسته با حفظ تمامی مزایای رادیاتور های سنتی و رفع معایب آنها و افزودن چندین مزیت چشمگیر نسبت به رادیاتور های سنتی ( رادیاتور دیواری ) جایگزین مناسبی برای آن باشد.

متریال مورد استفاده در رادیاتور قرنیزی بیلت آلمینیوم 60603 ( مطابق استاندارد بین المللی جهت تولید رادیاتور ) می باشد. رادیاتور قرنیزی با تکنولوژی اکستروژن تولید می شود ( اکسترود میشود ). این امر باعث می شود در هنگام تولید هیچ خلل و فرجی در سطح داخلی رادیاتور به وجود نیاید و طول عمر رادیاتور از لحاظ رسوب گیری و سوراخ شدن چند برابر گردد.

رادیاتور قرنیزی انواع مختلفی از لحاظ ظاهری و متریالی دارد که در ذیل به آنها خواهیم پرداخت.

الف) رادیاتور قرنیزی آلمینیومی با سطح مقطع دایره ( رادیاتور قرنیزی رزوه ای ) :

این نوع از رادیاتور قرنیزی در ایران به 2 شکل در حال تولید است. در مدل اول لوله ها و کاور به هم متصل بوده و به صورت یکپارچه تولید می گردد و در مدل دوم رادیاتور و کاور به صورت جداگانه تولید می گردد.

رادیاتور قرنیزی رزوه ای دارای 2 لوله رفت و برگشت به صورت افقی پشت کاور می باشد. در رادیاتور قرنیزی رزوه ای اتصال رادیاتورها به یکدیگر از طریق اتصالات استیل304 و مغزی های برنجی صورت می گیرد. در لوله کشی و تاسیسات، اتصال رزوه ای مطمئن ترین و متداول ترین نوع از اتصال می باشد. با توجه به استاندارد های بین المللی مغزی برنجی بهترین متریال جهت اتصال به لوله های آلمینیومی میباشد. ( مثال : تمامی اتصالات در کلکتور ها با مغزی های برنجی می باشد )

مزایای اتصالات رزوه ای:

بهترین نوع آب بند در تاسیسات

طول عمر بسیار بالا

مقاوم در برابر فشار بالا

دفع نمودن انبساط و انقباض طولی

مقاوم در برابر دمای بسیار بالا

موجود در تمامی فروش گاه های تاسیساتی

سهولت تعویض

معایب اتصالات رزوه ای:

هزینه نسبتا بالا نسبت به اورینگی

نصب دشوار نسبت به اورینگی

طراحی و تولید رادیاتور قرنیزی رزوه ای در ایران متناسب با شرایط ساخت و ساز و فرهنگ استفاده مردم از انرژی می باشد و با یک مقایسه ساده با نمونه خارجی این محصول میتوان متوجه شد که نمونه ایرانی از لحاظ کیفتی به مراتب از نمونه خارجی بهتر می باشد.

ب) رادیاتور قرنیزی آلمینیومی با سطح مقطع بیضی ( رادیاتور قرنیزی اورینگی ) :

این نوع از رادیاتور قرنیزی برای اولین بار در سال 2004 توسط یک شرکت انگلیسی به بازار معرفی و عرضه شد. در این نوع از رادیاتور قرنیزی یک لوله رفت در بالای و یک لوله برگشت در پایین رادیاتور ( به صورت افقی) وجود دارد که در واقع سطح روی کاور به لوله ها متصل میباشد و به صورت یکپارچه تولید میشود.

با توجه به اینکه لوله ها در این سیستم به صورت بیضی هستند، اتصالات مورد استفاده نیز به شکل بیضی می باشد. این نوع از اتصالات به صورت پوش فیت ( اورینگی ) بوده و دارای چند اورینگ است که عملیات آب بند نمودن رادیاتور ها انجام می دهد.

مزایای اتصالات پوش فیت ( اورینگی ) :

نصب سریع و آسان

قیمت پایین

معایب اتصالات پوش فیت ( اورینگی ) :

کیفیت پایین نسبت به اتصالات فلزی

عدم توانایی دفع فشار وارده به واسطه انبساط و انقباض طولی در رادیاتور

تولید در انحصار برخی شرکت ها ( در بازار موجود نیست )

در صورتی که دیوار ها کاملا 90 درجه نباشند، تحت فشار به هم متصل میشود که این امر باعث نشتی آب در دراز مدت می شود

طول امر پایین

تعویض دشوار این نوع اتصال

طراحی و تولید رادیاتور قرنیزی اورینگی متناسب با نوع و روش ساخت و ساز و فرهنگ استفاده مردم از انرژی در کشور انگلستان می باشد. اما آیا استفاده از رادیاتور قرنیزی اورینگی( کپی مدل انگلیسی ) در ایران امری صحیح است؟

ج) رادیاتور قرنیزی مسی :

در این مدل از رادیاتور قرنیزی لوله ها از جنس مس بوده و و لوله رفت و برگشت به واسطه یک فین فلزی به هم متصل میگردد. تمامی اتصالات در این مدل به صورت جوشی به هم متصل می شوند.

رادیاتور قرنیزی مسی برای اولین بار توسط یک شرکت ایتالیایی تولید و به بازار معرفی شد ولی به واسطه قیمت تمام شده بسیار بالا و همچنین صدای تولید شده در محل اتصال مس به فین ( به واسطه انبساط و انقباض ) مورد توجه قرار نگرفت.

مزایای اتصال جوشی :

آب بند مناسب

یکپارچگی در مجرای سیستم به واسطه عدم حضور رابط

معایب اتصال جوشی :

در صورت ضربه خوردن از آب بند خارج می شود

فقط توسط متخصص جوش مس قابل اجرا می باشد

عدم دفع فشار وارده به واسطه انبساط و انقباض طولی

ترمیم دشوار در صورت نشتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 11 =